Reklama:

Ostatnie komentarze:

Polecam strony:

Daniel LoKo

Forum modelarskie

evadam

MLK Model

MLK Model

MLK Model

Info o ciasteczkach przygotował:

cookieassistant.com

Brzoza h0
Wierzba h0
Sosna h0
Moja zabawa z kolejowymi makietami
czwartek, 22 września 2016

Muszę się zastanowić na zmianą tytułu moich relacji fotograficznych bo kolejowa linia nr. 1 przestała być jedynym miejscem  gdzie fotografuję pociągi i lokomotywy. W pobliżu odkryłem kolejową linię nr. 133 i 62 gdzie odbywa się intensywny ruch towarowy. Znajduje się tam też parowozownia Strzemieszyce gdzie obecnie działa PKP Energetyka i piękne stalowe mosty. Jest co i gdzie fotografować.

linia kolejowa 133

Na początek "skrzyżowanie" dwóch linii o których wspomniałem. Stalowy most linii nr 62 i przebiegająca pod nim linia 133. Doskonała miejscówka na ciekawe zdjęcia kolejowe.

PKP Cargo

Sfotografowałem w tym miejscu zestaw dwóch byczków PKP Cargo z niskoburtowymi wagonami do przewozu rudy żelaza. Skład prowadzi ET22-114.

DB Cargo

Pojawiła się lokomotywa spalinowa T448p-042 niemieckiej firmy DB Cargo (dawniej DB Schenker polska) z krótkim zestawem cystern.

Lotos Rail Polska

Traxx Bombardier Lotosu E483-254 z długim zestawem beczek.

 

W pobliżu znajduje się była parowozownia Strzemieszyce gdzie odpoczywają czasami ciekawe lokomotywy oczekujące na zatrudnienie. Teren parowozowni zajmuje obecnie spółka PKP Energetyka ...choć chyba nazwa co nie co się zmieniła po prywatyzacji.

PKP Energetyka

Z towarowych linii kolejowych wróćmy na linię nr. 1 gdzie sporo ciekawych rzeczy udało mi się sfotografować. Przede wszystkim dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej, który podobnie jak ten w Gołonogu będzie wyremontowany. To wstyd, że tak duże miasto nie miało swojego dworca tym bardziej, że istniały wiekowe, zabytkowe budynki. Atrakcyjny dworzec na tzw międzytorzu wiedeńki i linii kolei iwangorodzkiej. Na szczęście PKP poszło po rozum do głowy i miasto odzyska dwa zabytkowe dworce.

PKP

W jego pobliżu wieczorową porą udało mi się złapać pociąg do piekła ... EIP ED250-006 mknie w kierunku Katowic.

EIP PKP

Klasyczny kibelek z ryflami na bokach.

Koleje śląskie

Zbliża się powoli koniec służby tych składów EZT. Koleje śląskie inwestują w kolejne nowoczesne pociągi trakcyjne. W połowie roku 2017 powinny pojawić tzw Elfy nr2 nowe pociągi produkowane dla KŚ w zakładach PESA Bydgoszcz. Na razie zdjęcie 27WEb-004...

Koleje śląskie

Dla Kolei śląskich jeżdżą także Flirty Stadlera w barwach województwa śląskiego. EN75-004 opuszczający Dąbrowę Górniczą wjeżdżający do Będzina.

Koleje śląskie

W okolicy dworca Dąbrowa Górnicza spotkałem EP09-027 z pociągiem EIC "Porta Morawica". Lokomotywa w odświętnym wdzianku. To już 15 lat jak po polskich torach pędzą pociągi PKP InterCity. Zestaw czeskich wagonów tego pociągu ma jedną ciekawą niespodziankę dla pasażerów. W wagonie oznaczonym wesołym dziecięcym graffiti znajduje się przedział kinowy dla dzieci. Świetny pomysł czeskich kolei. Szkoda, że polskie koleje tego pomysłu nie przejęły.

EIC

Ten sam pociąg ale z inną lokomotywą (EP09-033) i lepiej widocznym wagonem z wspomnianym przedziałem:

EIC

Na koniec lokomotywa SM42 na Łagiszy...

PKP Cargo

...i tradycyjne dla wielu wpisów Pendolino:

EIP PKP

Pozdrawiam i zapraszam na kolejne relacje. Jesień to czas pięknych kolorów także na torach.

 

01:55, srk76 , Pociągi
Link
środa, 21 września 2016

Dawno nie było relacji z budowy ale i niewiele się działo. Piękna letnia pogoda, wakacje i ciekawe zajęcia spowodowały, że makieta leżała sobie odłogiem. Dni coraz krótsze, pogoda nie zachęca do wypadów z synem lub na zdjęcia więc można zacząć dłubać na makiecie więcej. Kilka zmian pokażę w dzisiejszym wpisie.

jak zrobić drzewo h0

Na jednym z letnich spacerów znalazłem gałązkę przypominającą palce wiedźmy. Po odpowiednim przygotowaniu stały się "pniem" przydrożnych wierzb na makiecie.

jak zrobić drzewo h0

jak zrobić drzewo h0

jak zrobić drzewo h0

Oknom w moich budynkach brakowało firanek. Saszetka przyprawowa okazała się być wykonana z tkaniny, która co nie co przypomina strukturę firanki.

jak zrobić firanki h0

jak zrobić firanki h0

Ukres czyli wskaźnik W17 jest stałym elementem kolejowej infrastruktury. Dość łatwo można go sobie wykonać z wykałaczki.

wskaźnik W17

Znaki poziome na asfaltowej drodze wykonałem z pomocą akrylowego markera. Odporny na ścieranie, a i wygląda naturalnie.

Znaki poziome

znaki poziome

Zabrałem się za oświetlenie domków na makiecie. Najpierw należy wykonać imitację wnętrza by spoglądający na taki dom mieli wrażenie, że środek nie jest pusty. Można wykonać kilka elementów wystroju pomieszczeń ale bez napinki bo przez okna na prawdę nie wiele widać. Ściany wykonuje z kartonu, a światło ma źródło w diodzie 5mm o ciepłej barwie. Należy pamiętać o porządnym pomalowaniu ścian budynku od wewnątrz by światło nie przenikało i nie psuło efektu.

wnętrze budynków h0

Wnętrze budynków h0

Oświetlenie budynków

Skoro budynki zelektryfikowano na peronie powinny pojawić się lampy.  W pierwszej wersji wykonałem je samodzielnie ale efekt nie powalał...

Lampa h0

...wykorzystałem więc tani produkt z allegro i po małej przeróbce peron rozświetliły ładne lampki.

Lampa peronowa h0

Lampa peronowa h0

Lampa peronowa h0

Lampa peronowa h0

Nie wiem jak Wam ale mnie się efekt podoba. Oczywiście dla bardziej wymagających czekają doskonałe modele lamp na przykład u pana Kluby w odpowiedniej dla jakości modelu cenie.

Na koniec zdjęcie całości makiety na tą chwilę i zapraszam na kolejne relację.

makieta pokojowa h0

 

Tagi: makieta
03:18, srk76 , Makieta
Link
poniedziałek, 29 sierpnia 2016

W ostatni weekend wakacji wybraliśmy z wizytą do znajomych. Tuż obok ich domu przebiega jedna z ważniejszych linii kolejowych naszego kraju. Linia nr. 8 łącząca Kraków z Warszawą. Co prawda miejscowy przystanek Dziadówki obsługuje tylko kolej regionalną ale szlakiem przemyka co rusz to ciekawszy skład z lokomotywą lub nowoczesny EZT. Do tego przepiękne widoki na pofałdowane pola i pobliskie miejscowości. Doskonałe dla mnie miejsce do odpoczynku więc na dwie godzinki urwałem się na tory...

Małopolska

Na początek kilka zdjęć przepięknej i sielskiej okolicy. Pstroszyce Pierwsze to w pierwszym wrażeniu przysłowiowy koniec świata. Nic bardziej mylnego. Dzięki kolei mieszkańcy mogą podróżować między Kielcami, a Krakowem bez przeszkód i za grosze. Po małym dworcu Dziadówki nie pozostał już nawet ślad ale przystanek kolejowy funkcjonuje nadal.

Małopolska

Wśród pól kapusty spotkać możemy taką niespodziankę:

Małopolska

Podwójny skład "Edytek" czyli pociągu ED74 zwanej Bydgostia. Dzieło PESY dla Przewozów Regionalnych miało trochę problemów po incydencie rozszczepienia się członów i sporo ich do dziś odpoczywa na bocznicach. Część z nich trafiła do Inter City i obsługuje ruch na trasach Terespol-Kraków i Białystok-Kraków. Udało mi się w ciągu tych dwóch godzin "Edytki" spotkać.

PKP IC

W oczekiwaniu na składy warto rozejrzeć się wokół siebie. Czasami schylić by podziwiać przepiękny świat przyrody. Pszczoły w tym regionie mają sporo problemów przez bezmyślnych rolników, którym się wydaje, że do hodowli kapusty pszczoła im nie jest potrzebna. Nielegalne opryski zabijają coraz więcej tych pożytecznych owadów. Pszczelarze od lat alarmują, że tniemy gałąź na której wszyscy siedzimy. Bez pszczół nie ma nas...warto o tym pamiętać.

Małopolska

Na torach kolejowej linii nr. 8 pojawia się sporo ED250 czyli Pendolino. Poniżej dwa składy 009 i 010

PKP EIP

PKP EIP

Porządna miejscówka to fotografowania składów z większej odległości. Tego mi brakuje na dąbrowskim odcinku kolejowej linii nr. 1

PKP TLK

Wspomniany przystanek Dziadówki i mknący przez niego skład ciągnięty przez lokomotywę EP09-020

PKP TLK

...i to by było na tyle z wizyty w tym urokliwym miejscu. Myślę, że za jakiś czas się tam znów pojawię. Zdjęcia oczywiście znajdziecie na blogu. Na sam koniec wrzucam zdjęcie z dworca w moim mieście. W końcu zabytek doczekał się pozytywnej decyzji władz PKP i podobnie jak budynek w centrum Dąbrowy Górniczej trafi do remontu i odnowienia. Bardzo się cieszę.

PKP

pozdrawiam

 

19:06, srk76 , Pociągi
Link
wtorek, 16 sierpnia 2016

Na makiecie niewiele się dzieje. Więcej wolnego czasu spędzam na świeżym powietrzu ...chociaż z tym świeżym powietrzem w Dąbrowie to przesadziłem. W każdym bądź razie aparat, kolejowe tory i pociągi to jest to co mnie odpręża w wakacyjne dni. Zapraszam do oglądania.

Na początek kolejowy klimacik spod elektrowni:

Elektrownia Łagisza

Muszę w końcu podejść pod posterunek i sfotografować stojącą tam przed lokomotywownią SM42.

Na kolejowej linii nr. 1 zakwitła nawłoć. Intensywnie żółta roślinka, która po wyschnięciu może służyć modelarzom za bazę do zrobienia całkiem ładnej sosny. Lokomotywy na jej tle całkiem dobrze się prezentują. EP09 z pociągiem EIC "Sobieski", który wraca z Wiednia.

PKP EIC "Sobieski"

Inna EP09 ze składem EIC "Polonia" złapana panningiem gdy opuszczała Dąbrowę Górniczą.

PKP EIC

...a propo Dąbrowy Górniczej. Moja próba nocnego polowania na spadające w sierpniu perseidy. Niestety nieudana próba ale tak czy siak klimacik kolejowy nocnej dąbrowy jest.

Dąbrowa Górnicza

W pobliżu dworca głównego w Dąbrowie Górniczej sfotografowałem byczka czyli lokomotywę ET22

PKP Cargo

...a także Elf produkcji PESA należący do Kolei śląskich

Koleje śląskie

Ten wyżej o wschodzie słońca ten poniżej o zachodzie:

Koleje śląskie

Flirt Stadlera EN75-003 w barwach województwa śląskiego wjeżdża do Gołonoga:

Koleje śląskie

...i drugi Flirt tym razem ED160-013 jako IC "Korfanty"

PKP IC

Dwa pociągi z Newagu "Halny" 14WE-01 i 14WE-03. Pociągi te zostały odkupione od warszawskiego SKM i pozostały w stołecznej spółki barwach.

Koleje śląskie

Koleje śląskie

Poranne graffiti w Dąbrowie Górniczej...

Koleje śląskie

Na koniec zostawiłem sobie ciekawostkę. Najstarszy aktywny na dziś dzień kibelek. EN57-022 w służbie Kolei śląskich. W tle zobaczycie gołonoski dworzec, który ku mojej radości trafi niedługo w ręce ekipy remontowej. PKP zdecydowała się odrestaurować nie tylko zabytkowy dworzec w Dąbrowie Górniczej ale ten w mojej dzielnicy. Cieszę się ogromnie!

Koleje śląskie

pozdrawiam i zapraszam już niedługo.

00:29, srk76
Link
piątek, 29 lipca 2016

Wakacyjna porcja zdjęć z kolejowych foto pstryków. Zaczniemy od będzińskiej Łagiszy. Wschód słońca na terenach przemysłowych też może być urzekający.

Łagisza Elektrownia

Należąca do CTL Logistic lokomotywa M62Y-375B

CTL Logistic

 Inny "Iwan" - M62M-010 jeżdżący w służbie Rail Polska

Rail Polska

Ta sama lokomotywa spalinowa ze "stonką" PKP Cargo manewrującą po przywiezieniu wagonów z węglem.

Rail Polska

...a oto i ona: SM42-970

PKP Cargo

Na kolejowej linii nr. 1 w Gołonogu sfotografowałem mojego pierwszego traxxa czyli E483-255 należącego do grupy Lotos ze sporą ilością cystern.

Lotos

Mroczny Dart jako pociąg Inter City

PKP IC

EIC "Sobieski" z Dąbrową Górniczą w tle ciągnięty przez EP09-027

PKP EIC

 Nowa miejscówka na kolejowej linii nr. 1. Okolice dworca Będzin Ksawera i "kibelek" Kolei śląskich

PKP Koleje śląskie

 To samo miejsce. Niedawno Flirt Stadlera opuścił Dąbrowę Górniczą.

PKP IC

W następnym wpisie odejdziemy co nieco od kolei. Na wakacjach odwiedziłem bowiem Górę Żar i tamtejszą szkołę szybowców. Będzie w związku z tym coś dla miłośników lotnictwa.

 

10:29, srk76 , Pociągi
Link
poniedziałek, 27 czerwca 2016

Porcja zdjęć z wypraw na kolejowy szlak. Zaczniemy dziś wyjątkowo nie od pociągu czy lokomotywy. Infrastruktura kolejowa to ważny element na makietach czy dioramach. Jej odwzorowanie tworzy miniaturowy świat dużo realniejszy w odbiorze przez widzów. Warto więc robić zdjęcia i obserwować elementy kolejowej infrastruktury i wszystko to co pozwala kolei funkcjonować. Na zdjęciu poniżej widzimy ręczny napęd rozjazdu kolejowego. Kula zwrotnika i latarnia sygnalizująca położenie rozjazdu. Rzadko już można spotkać działające ręczne urządzenia bo świat poszedł mocno do przodu w mechanizacji wszelkich procesów. Rozjazd napędzany widocznym mechanizmem co prawda jest uśpiony i zamknięty tylko w jednym położeniu ale nadal konserwowany przez obsługę nastawni na posterunku Łagisza Elektrownia.

srk

Takie (podobne) napędy znajdą się na naszej makiecie bo całość srk (sterowanie ruchem kolejowym) w naszym Spitzburgu odbywa się w sposób ręczny.

Jak już jesteśmy na Łagiszy to kilka złapanych tam lokomotyw spalinowych. SM42 należąca do PKP Cargo manewruje o zachodzie słońca na torach posterunku Łagisza Elektrownia by za chwilę zniknąć w głębi punktu zdawczo odbiorczego.

PKP Cargo

PKP Cargo

Radziecki "Iwan" czyli M62Y-375B należący do CTL Logistic odstawiony został przed chwilą na noc na bocznicę posterunku. Tuż za nim "Rumun" czyli ST43-R003 tej samej spółki.

CTL Logistic

Na zdjęciu widzimy też latarnię sygnalizującą położenie rozjazdu. Nie ma obok niej kuli jak na pierwszym zdjęciu ponieważ ten rozjazd jest napędzany mechanicznie z pomocą pędni. W pobliskiej nastawni znajduje odpowiednia do tego  dźwignia. Jak widać rozjazd jest ustawiony do jazdy na wprost.

Wspomniany wyżej ST43-R003 tylko zrobiony w inny dzień. Żeby było zabawniej to za nim stoi M62Y-375B. Najwyraźniej obie lokomotywy w tym samym czasie dostają kursy z węglem do elektrowni.

CTL Logistic

Polowanie na ekspres Moskwa Nicea zakończyło się połowicznym sukcesem. Niestety pora dnia i miejsce nie sprzyjały zrobieniu dobrze naświetlonego zdjęcia. Jednak skład ten jest tak nietypowy i atrakcyjny, że pozostał w mojej kolekcji. Przypomnę tylko, że pociąg Moskwa-Nicea składa się z 11 rosyjskich luksusowych wagonów sypialnych do których w Warszawie dokładany jest polski Wars.

Ekspres Moskwa NIcea

Oczekując na wspomniany ekpres zrobiłem kilka zdjęć innym pociągom. Elf 27WEb-004 Kolei śląskich, który opuszcza Dąbrowę Górniczą w drodze do Zawiercia:

Koleje śląskie

"Kibelek" EN57-1402 w pięknych okolicznościach przyrody:

Koleje śląskie

...i inny Elektryczny Zespół Trakcyjny EN57-1389 mija przystanek Dąbrowa Górnicza Pogoria.

Koleje śląskie

Na koniec Pendolino o wschodzie słońca jako Ekspres Intercity Premium

EIP PKP

...i to by było na tyle z dzisiejszej relacji. Tradycyjnie zapraszam na inne. Niedługo też kolejna relacja z budowy makiety.

23:49, srk76 , Pociągi
Link
wtorek, 21 czerwca 2016

Na makiecie trwają prace wykończeniowe. Więcej sobie na niej jeździmy niż nad nią pracujemy. Kilka rzeczy poprawiłem, kilka dorobiłem. Poniżej relacja fotograficzna i jeden z naszych filmów na kanale YouTube

Na początek widoczek z ruin warowni górującej nad naszym Spitzburgiem. Jak widzicie pojawił się przystanek autobusowy, a dokładnie wiata wykonana w prosty sposób.

budowa makiety w skali 1/87

Do wykonania wiaty przystanku użyłem pozostałości "blachy falistej" Auhagena i kawałka tekturki z pudełka. Zapałka, klej i trochę farby. 

budowa makiety w skali 1/87

Odpowiednio pomalowany kartonik przypomina tynkowaną ścianę wiaty. Odrobina lakieru z pigmentem imituje rdzę na daszku. Brakuje już tylko niemieckiego oznaczenia przystanku autobusowego, który jak inne znaki (drogowe i kolejowe) postaram się wydrukować na kolorowej drukarce.

budowa makiety w skali 1/87

Metodą opisaną w poprzednim wpisie wykonałem kilkanaście krzewów na makiecie. Przed dworcem zostały obsypane dodatkowo czerwoną gąbką by imitowały różane krzewy.

budowa makiety w skali 1/87

budowa makiety w skali 1/87

budowa makiety w skali 1/87

Następnie poprawiłem węgiel w zasieku. Oryginalny plastykowy nie wyglądał źle ale obsypany prawdziwym węglem wygląda o niebo lepiej. Imitacja węgla został przesmarowana klejem wikolem i posypana prawdziwym węglem kamienny. Kostkę węgla rozkruszyłem brzeszczotem, przesiałem sitkiem zbyt drobny pył i za grube kawałki. Tym co zostało posypałem wysychający klej.

budowa makiety w skali 1/87

budowa makiety w skali 1/87

Dla pewności całość została jeszcze zwilżona rozcieńczonym wikolem. Wokół zasieku  również powinno się znaleźć co nieco rozsypanego węgla. Całość teren odpowiednio przybrudziłem węglowym pyłem i pigmentami.

budowa makiety w skali 1/87

W tym narożniku brakuje już tylko kranu wodnego choć zastanawiam się nadal czy nie umiejscowić go jednak na peronie technicznym jak to mam miejsce w niemieckim Alexisbad i innych stacjach kolei wąskotorowej Harzu. Na koniec film z naszego kanału na You Tube. Zapraszam do oglądania w HD i na kolejne relacje.

 

 

 

poniedziałek, 20 czerwca 2016

Uwielbiam późną wiosnę i wczesne lato. Okolice torów kolejowych wyglądają bajecznie. Gdzieś pod zielonym dywanem i rozsianymi kolorami kwiatów znika brud i zniszczone około kolejowe tereny. Niech ilustracją dzisiejszego wstępu będzie Flirt Stadlera w służbie Kolei śląskich opuszczający właśnie Dąbrowę Górniczą. Podobają mi się barwy województwa śląskiego...

Koleje śląskie

W Gołonogu w okolicy tamtejszego przystanku i zrujnowanego zabytkowego dworca spotkałem się z innym Flirtem Stadlera ED160-007, który jechał jako pociąg InterCity "Górnik"

PKP IC "Górnik"

Kolejny EZT czyli elektryczny zespół trakcyjny na torach kolejowej linii nr.1 to Impuls Kolei śląskich 35WE-007 wjeżdżający na przystanek kolejowy od strony Ząbkowic:

Koleje śląskie

Będąc w Dąbrowie Górniczej sfotografowałem jeszcze pociąg EIC "Sobieski" z lokomotywą EP09-033

EIC "Sobieski"

Klasyczny EN57-655 przemierzający Gołonóg:

Koleje śląskie

Dzieło bydgoskiej PESY ED161-007 jako IC "Walenty Roździeński" w Dąbrowie Górniczej:

IC "Walenty Roździeński"

Przenosimy się na punkt zdawczo odbiorczy elektrowni Łagisza gdzie spotkałem Spalinową Trójcę. Mój stary znajomy ST44-1250 należący do PKP Cargo i dwie lokomotywy CTL Logistic: ST43-R011 zwany "Rumun" i M62 zwany "Iwan" Dzieło sowieckiej myśli technicznej przyjechało pracować do Polski z Łotwy.

CTL Logistic

M62-375A w innym kadrze:

CTL Logistic

...i rzut oka na rozjazd na nieczynną już bocznicę jednego z zakładów na terenie elektrowni. Napęd rozjazdu jest jednak nadal konserwowany więc może jeszcze kiedyś jakaś lokomotywa tam pojedzie. W tle widzimy ST44-1250, którego dawno na Łagiszy nie widziałem.

PKP Cargo

Na koniec wrzucę zdjęcie dokumentujące bezmyślność ludzi. 20 metrów dalej jest rogatka i przejście przez tory. Mieszkańcy wolą jednak ryzykować i korzystają z dzikiego przejścia przy okazji niszcząc kolejową infrastrukturę. W takim miejscach szuter mający zapewnić stabilność ułożenia toru kolejowego jest "wykopywany", a nasyp w tym miejscu ulega destrukcji. Na nic ostrzeżenia, barierki ...ludzie brną przez tory zerkając tylko podejrzliwie czy aby nie jestem SOKistą...

Koleje śląskie

Współczesne pociągi to cicha śmierć. W tym miejscu pociąg może jechać z dużą prędkością i wiele osób nie zdaje sobie sprawy jak łatwo zginąć na torach.

Pozdrawiam i zapraszam na kolejne relacje

 

23:20, srk76 , Pociągi
Link
piątek, 10 czerwca 2016

W relacji z budowy makiety wspomniałem o mojej próbie wykonania igliwia, które można by użyć w zamian za gotowe produkty firm modelarskich. Nie do końca jestem zadowolony z efektu ale ... po pierwsze koszt produkcji mały bo wykorzystałem pozostałości starej myjki kuchennej i małe ilości trawy elektrostatycznej "odkurzanej" z makiety przy jej budowie. Zamiast na drzewa można też użyć tak stworzonego igliwia do produkcji niskich krzewów lub niższych partii zieleni.

Igliwie lub listowie na makietę

Potrzebujemy:

  • stara gąbka, a raczej włóknina z jej części do tarcia
  • lakier matowy bezbarwny od biedy mocny do włosów
  • trawa elektrostatyczna 1mm w odpowiednich kolorach

 

Włókninę rozrywamy by stworzyła wrażenie gęstych gałązek. Zamiast włókniny z gąbek można kupić w sklepach motoryzacyjnych włókninę ścierną do polerowania lakieru. Można ją kupić w ciemnej zieleni lub brązie. Jest jej dużo więcej za niewielkie pieniądze.

igliwie lub listowie na siateczce

Włókninę nasączamy lakierem bezbarwnym. Lakier do włosów nie doprowadzi nas zapachem do szaleństwa jak to ma w zwyczaju robić modelarzom lakier samochodowy. Teoretycznie jest mniej trwały ale ... od dwóch lat moja pierwsza diorama zrobiona praktycznie na lakier do włosów ma się dobrze więc...odpowiedzcie sobie sami.

Igliwie lub listowie na makietę

Igliwie lub listowie na makietę

Nasączoną włókninę przesiewamy trawą elektrostatyczną z użyciem elektrosadzarki. Jeśli chcemy wykonać krzewy warto przesypać całość drobnymi listkami. Używam gotowych posypek firmy Polak lub przetartych w rękach przypraw suszonych. Tak przygotowane placki można delikatnie porozrywać lub ciąć nożyczkami.

Efekty na drucianych sosnach:

Igliwie lub listowie na makietę

...oraz delikatnie zgniecione w palcach, psiknięte lakierem i posypane listowiem Polaka jako krzewy pod betonowym płotem fabryki:

Igliwie lub listowie na makietę


13:27, srk76 , Technika
Link

Prace na makiecie ruszyły ponownie. Pojawił się nowy budynek, kilka mniejszych elementów infrastruktury. Zakończyłem prace nad asfaltową drogą, chodnikiem. Żmudne prace nad zielenią i mnóstwo zabawy w międzyczasie. ...ale po kolei:

Tak wygląda makieta (plus/minus) na dzień dzisiejszy w całości:

makieta kolejowa w skali h0

Kilka dni wcześniej trwały pracę nad wyrównaniem terenu pod asfaltową drogę i wykładanie  wspomnianego. Choć słowo wyklejanie było by lepsze bo asfalt to papier ścierny wodny o bardzo drobnej granulacji.

droga asfaltowa h0

droga asfaltowa h0

Okolice drogi i chodnika trzeba przesiać trawą elektrostatyczną:

trawa elektrostatyczna

...co nie co pierwszą trawę podrasować dłuższą i przesypać drobnym pyłem. Pomocny przy tym jest lakier bezbarwny. Dzięki temu tworzy się odpowiednie dla oka wrażenie naturalności  zaniedbanego trawnika. O aranżacji zieleni na makiecie można by pewnie ze dwie grube książki napisać. Jednak ja dopiero eksperymentuje z różnymi technikami. Na szczęście na naszym forum są mistrzowie na których można się wzorować. Jednego miałem okazję nawet poznać osobiście na wystawie makiet kolejowych w Sosnowcu. Warto brać udział w takich imprezach by móc podglądać na żywo prace tych co już na budowie makiet zęby zjedli.

trawa elektrostatyczna h0

Efekt mi się podoba ale jeszcze pewnie co nieco lakieru i trawy w te okolice trafi:

trawa elektrostatyczna

Brama wjazdowa na teren fabryki uzyskała odpowiedni wskaźnik kolejowy.

brama wjazdowa h0

Dalszy etap wyklejania asfaltu i praca nad terenem przed dworcem.

dworzec h0

Podczas układania kostki chodnikowej przygotowałem sobie miejsce na wiatę autobusowego przystanku. Wiatę wybuduję sam korzystając z pozostałości po jednym z budynków firmy Auhagen.

przystenek autobusowy h0

Całościowy rzut oka na makietę:

makieta pokojowa h0

...i budujemy dalej...

Trwają przygotowania terenu parkingu i miejsca gdzie stanie tzw dom kolejarza czyli budynek kierownika stacji kolejowej z garażem.

teren domu kolejarza

Podczas prac dzielnie mi towarzyszy Maciuś - psi miłośnik kolei :) Jak widzicie trwają też próby nad sosnami. Chciałem udoskonalić efekt zielonego poszycia sosen ale nie do końca jestem do efektu przekonany. W każdym bądź razie wysiana krótką trawą włóknina nadaje się do tworzenia zarośli, krzewów. Od biedy jako igliwie na sosnę czy modrzew też może trafić. Postaram się wrzucić szybki poradnik jego wykonania w kolejnym wpisie.

budowa makiety

Poniżej krzewy pod płotem fabryki uzyskane we wspomniany sposób.

krzewy h0

Dom kolejarza firmy Auhagen posiadał w zestawie kilka budynków gospodarczych. Garaż blaszany i składzik trafiły w okolice pola.

pole kartoflane h0

Wspomniany dom kolejarza. Poprawiony jeszcze będzie komin, schody i podmurówka. Musze też zamaskować łączenie dachu z jego drewnianym elementem. Sam budynek trzeba jeszcze wyposażyć z firanki. Mam też w dalszych planach pobawienie się w wypełnianie wnętrz budynków. Również w ich oświetlenie. Nie jest to jednak priorytet na tej makiecie.

dom kolejarza h0

Teren pod dom kolejarza został przygotowany podobnie jak pod wieżę i nawęglanie. Teren parkingu został wyłożony trylinką i wstępnie zazieleniony. Powstała też ścieżka w kierunku zespołu obsługi parowozów.

dom kolejarza h0

Trylinką został też wyłożony podjazd od strony magazynu dworcowego i wykonane zardzewiałe koła w okolicy starego wagonu.

trylinka h0

...no ale przede wszystkim jeździmy sobie po naszej powstającej powoli makiecie:

makieta pokojowa h0

pozdrawiam i zapraszam na kolejne relacje. Warto sobie założyć newsletter by nie przegapić nowego wpisu.

08:11, srk76 , Makieta
Link
 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 6