Reklama:

Ostatnie komentarze:

Polecam strony:

Daniel LoKo

Forum modelarskie

evadam

MLK Model

MLK Model

MLK Model

Info o ciasteczkach przygotował:

cookieassistant.com

Brzoza h0
Wierzba h0
Sosna h0
Moja zabawa z kolejowymi makietami
wtorek, 16 sierpnia 2016

Na makiecie niewiele się dzieje. Więcej wolnego czasu spędzam na świeżym powietrzu ...chociaż z tym świeżym powietrzem w Dąbrowie to przesadziłem. W każdym bądź razie aparat, kolejowe tory i pociągi to jest to co mnie odpręża w wakacyjne dni. Zapraszam do oglądania.

Na początek kolejowy klimacik spod elektrowni:

Elektrownia Łagisza

Muszę w końcu podejść pod posterunek i sfotografować stojącą tam przed lokomotywownią SM42.

Na kolejowej linii nr. 1 zakwitła nawłoć. Intensywnie żółta roślinka, która po wyschnięciu może służyć modelarzom za bazę do zrobienia całkiem ładnej sosny. Lokomotywy na jej tle całkiem dobrze się prezentują. EP09 z pociągiem EIC "Sobieski", który wraca z Wiednia.

PKP EIC "Sobieski"

Inna EP09 ze składem EIC "Polonia" złapana panningiem gdy opuszczała Dąbrowę Górniczą.

PKP EIC

...a propo Dąbrowy Górniczej. Moja próba nocnego polowania na spadające w sierpniu perseidy. Niestety nieudana próba ale tak czy siak klimacik kolejowy nocnej dąbrowy jest.

Dąbrowa Górnicza

W pobliżu dworca głównego w Dąbrowie Górniczej sfotografowałem byczka czyli lokomotywę ET22

PKP Cargo

...a także Elf produkcji PESA należący do Kolei śląskich

Koleje śląskie

Ten wyżej o wschodzie słońca ten poniżej o zachodzie:

Koleje śląskie

Flirt Stadlera EN75-003 w barwach województwa śląskiego wjeżdża do Gołonoga:

Koleje śląskie

...i drugi Flirt tym razem ED160-013 jako IC "Korfanty"

PKP IC

Dwa pociągi z Newagu "Halny" 14WE-01 i 14WE-03. Pociągi te zostały odkupione od warszawskiego SKM i pozostały w stołecznej spółki barwach.

Koleje śląskie

Koleje śląskie

Poranne graffiti w Dąbrowie Górniczej...

Koleje śląskie

Na koniec zostawiłem sobie ciekawostkę. Najstarszy aktywny na dziś dzień kibelek. EN57-022 w służbie Kolei śląskich. W tle zobaczycie gołonoski dworzec, który ku mojej radości trafi niedługo w ręce ekipy remontowej. PKP zdecydowała się odrestaurować nie tylko zabytkowy dworzec w Dąbrowie Górniczej ale ten w mojej dzielnicy. Cieszę się ogromnie!

Koleje śląskie

pozdrawiam i zapraszam już niedługo.

00:29, srk76
Link
piątek, 29 lipca 2016

Wakacyjna porcja zdjęć z kolejowych foto pstryków. Zaczniemy od będzińskiej Łagiszy. Wschód słońca na terenach przemysłowych też może być urzekający.

Łagisza Elektrownia

Należąca do CTL Logistic lokomotywa M62Y-375B

CTL Logistic

 Inny "Iwan" - M62M-010 jeżdżący w służbie Rail Polska

Rail Polska

Ta sama lokomotywa spalinowa ze "stonką" PKP Cargo manewrującą po przywiezieniu wagonów z węglem.

Rail Polska

...a oto i ona: SM42-970

PKP Cargo

Na kolejowej linii nr. 1 w Gołonogu sfotografowałem mojego pierwszego traxxa czyli E483-255 należącego do grupy Lotos ze sporą ilością cystern.

Lotos

Mroczny Dart jako pociąg Inter City

PKP IC

EIC "Sobieski" z Dąbrową Górniczą w tle ciągnięty przez EP09-027

PKP EIC

 Nowa miejscówka na kolejowej linii nr. 1. Okolice dworca Będzin Ksawera i "kibelek" Kolei śląskich

PKP Koleje śląskie

 To samo miejsce. Niedawno Flirt Stadlera opuścił Dąbrowę Górniczą.

PKP IC

W następnym wpisie odejdziemy co nieco od kolei. Na wakacjach odwiedziłem bowiem Górę Żar i tamtejszą szkołę szybowców. Będzie w związku z tym coś dla miłośników lotnictwa.

 

10:29, srk76 , Pociągi
Link
poniedziałek, 27 czerwca 2016

Porcja zdjęć z wypraw na kolejowy szlak. Zaczniemy dziś wyjątkowo nie od pociągu czy lokomotywy. Infrastruktura kolejowa to ważny element na makietach czy dioramach. Jej odwzorowanie tworzy miniaturowy świat dużo realniejszy w odbiorze przez widzów. Warto więc robić zdjęcia i obserwować elementy kolejowej infrastruktury i wszystko to co pozwala kolei funkcjonować. Na zdjęciu poniżej widzimy ręczny napęd rozjazdu kolejowego. Kula zwrotnika i latarnia sygnalizująca położenie rozjazdu. Rzadko już można spotkać działające ręczne urządzenia bo świat poszedł mocno do przodu w mechanizacji wszelkich procesów. Rozjazd napędzany widocznym mechanizmem co prawda jest uśpiony i zamknięty tylko w jednym położeniu ale nadal konserwowany przez obsługę nastawni na posterunku Łagisza Elektrownia.

srk

Takie (podobne) napędy znajdą się na naszej makiecie bo całość srk (sterowanie ruchem kolejowym) w naszym Spitzburgu odbywa się w sposób ręczny.

Jak już jesteśmy na Łagiszy to kilka złapanych tam lokomotyw spalinowych. SM42 należąca do PKP Cargo manewruje o zachodzie słońca na torach posterunku Łagisza Elektrownia by za chwilę zniknąć w głębi punktu zdawczo odbiorczego.

PKP Cargo

PKP Cargo

Radziecki "Iwan" czyli M62Y-375B należący do CTL Logistic odstawiony został przed chwilą na noc na bocznicę posterunku. Tuż za nim "Rumun" czyli ST43-R003 tej samej spółki.

CTL Logistic

Na zdjęciu widzimy też latarnię sygnalizującą położenie rozjazdu. Nie ma obok niej kuli jak na pierwszym zdjęciu ponieważ ten rozjazd jest napędzany mechanicznie z pomocą pędni. W pobliskiej nastawni znajduje odpowiednia do tego  dźwignia. Jak widać rozjazd jest ustawiony do jazdy na wprost.

Wspomniany wyżej ST43-R003 tylko zrobiony w inny dzień. Żeby było zabawniej to za nim stoi M62Y-375B. Najwyraźniej obie lokomotywy w tym samym czasie dostają kursy z węglem do elektrowni.

CTL Logistic

Polowanie na ekspres Moskwa Nicea zakończyło się połowicznym sukcesem. Niestety pora dnia i miejsce nie sprzyjały zrobieniu dobrze naświetlonego zdjęcia. Jednak skład ten jest tak nietypowy i atrakcyjny, że pozostał w mojej kolekcji. Przypomnę tylko, że pociąg Moskwa-Nicea składa się z 11 rosyjskich luksusowych wagonów sypialnych do których w Warszawie dokładany jest polski Wars.

Ekspres Moskwa NIcea

Oczekując na wspomniany ekpres zrobiłem kilka zdjęć innym pociągom. Elf 27WEb-004 Kolei śląskich, który opuszcza Dąbrowę Górniczą w drodze do Zawiercia:

Koleje śląskie

"Kibelek" EN57-1402 w pięknych okolicznościach przyrody:

Koleje śląskie

...i inny Elektryczny Zespół Trakcyjny EN57-1389 mija przystanek Dąbrowa Górnicza Pogoria.

Koleje śląskie

Na koniec Pendolino o wschodzie słońca jako Ekspres Intercity Premium

EIP PKP

...i to by było na tyle z dzisiejszej relacji. Tradycyjnie zapraszam na inne. Niedługo też kolejna relacja z budowy makiety.

23:49, srk76 , Pociągi
Link
wtorek, 21 czerwca 2016

Na makiecie trwają prace wykończeniowe. Więcej sobie na niej jeździmy niż nad nią pracujemy. Kilka rzeczy poprawiłem, kilka dorobiłem. Poniżej relacja fotograficzna i jeden z naszych filmów na kanale YouTube

Na początek widoczek z ruin warowni górującej nad naszym Spitzburgiem. Jak widzicie pojawił się przystanek autobusowy, a dokładnie wiata wykonana w prosty sposób.

budowa makiety w skali 1/87

Do wykonania wiaty przystanku użyłem pozostałości "blachy falistej" Auhagena i kawałka tekturki z pudełka. Zapałka, klej i trochę farby. 

budowa makiety w skali 1/87

Odpowiednio pomalowany kartonik przypomina tynkowaną ścianę wiaty. Odrobina lakieru z pigmentem imituje rdzę na daszku. Brakuje już tylko niemieckiego oznaczenia przystanku autobusowego, który jak inne znaki (drogowe i kolejowe) postaram się wydrukować na kolorowej drukarce.

budowa makiety w skali 1/87

Metodą opisaną w poprzednim wpisie wykonałem kilkanaście krzewów na makiecie. Przed dworcem zostały obsypane dodatkowo czerwoną gąbką by imitowały różane krzewy.

budowa makiety w skali 1/87

budowa makiety w skali 1/87

budowa makiety w skali 1/87

Następnie poprawiłem węgiel w zasieku. Oryginalny plastykowy nie wyglądał źle ale obsypany prawdziwym węglem wygląda o niebo lepiej. Imitacja węgla został przesmarowana klejem wikolem i posypana prawdziwym węglem kamienny. Kostkę węgla rozkruszyłem brzeszczotem, przesiałem sitkiem zbyt drobny pył i za grube kawałki. Tym co zostało posypałem wysychający klej.

budowa makiety w skali 1/87

budowa makiety w skali 1/87

Dla pewności całość została jeszcze zwilżona rozcieńczonym wikolem. Wokół zasieku  również powinno się znaleźć co nieco rozsypanego węgla. Całość teren odpowiednio przybrudziłem węglowym pyłem i pigmentami.

budowa makiety w skali 1/87

W tym narożniku brakuje już tylko kranu wodnego choć zastanawiam się nadal czy nie umiejscowić go jednak na peronie technicznym jak to mam miejsce w niemieckim Alexisbad i innych stacjach kolei wąskotorowej Harzu. Na koniec film z naszego kanału na You Tube. Zapraszam do oglądania w HD i na kolejne relacje.

 

 

 

poniedziałek, 20 czerwca 2016

Uwielbiam późną wiosnę i wczesne lato. Okolice torów kolejowych wyglądają bajecznie. Gdzieś pod zielonym dywanem i rozsianymi kolorami kwiatów znika brud i zniszczone około kolejowe tereny. Niech ilustracją dzisiejszego wstępu będzie Flirt Stadlera w służbie Kolei śląskich opuszczający właśnie Dąbrowę Górniczą. Podobają mi się barwy województwa śląskiego...

Koleje śląskie

W Gołonogu w okolicy tamtejszego przystanku i zrujnowanego zabytkowego dworca spotkałem się z innym Flirtem Stadlera ED160-007, który jechał jako pociąg InterCity "Górnik"

PKP IC "Górnik"

Kolejny EZT czyli elektryczny zespół trakcyjny na torach kolejowej linii nr.1 to Impuls Kolei śląskich 35WE-007 wjeżdżający na przystanek kolejowy od strony Ząbkowic:

Koleje śląskie

Będąc w Dąbrowie Górniczej sfotografowałem jeszcze pociąg EIC "Sobieski" z lokomotywą EP09-033

EIC "Sobieski"

Klasyczny EN57-655 przemierzający Gołonóg:

Koleje śląskie

Dzieło bydgoskiej PESY ED161-007 jako IC "Walenty Roździeński" w Dąbrowie Górniczej:

IC "Walenty Roździeński"

Przenosimy się na punkt zdawczo odbiorczy elektrowni Łagisza gdzie spotkałem Spalinową Trójcę. Mój stary znajomy ST44-1250 należący do PKP Cargo i dwie lokomotywy CTL Logistic: ST43-R011 zwany "Rumun" i M62 zwany "Iwan" Dzieło sowieckiej myśli technicznej przyjechało pracować do Polski z Łotwy.

CTL Logistic

M62-375A w innym kadrze:

CTL Logistic

...i rzut oka na rozjazd na nieczynną już bocznicę jednego z zakładów na terenie elektrowni. Napęd rozjazdu jest jednak nadal konserwowany więc może jeszcze kiedyś jakaś lokomotywa tam pojedzie. W tle widzimy ST44-1250, którego dawno na Łagiszy nie widziałem.

PKP Cargo

Na koniec wrzucę zdjęcie dokumentujące bezmyślność ludzi. 20 metrów dalej jest rogatka i przejście przez tory. Mieszkańcy wolą jednak ryzykować i korzystają z dzikiego przejścia przy okazji niszcząc kolejową infrastrukturę. W takim miejscach szuter mający zapewnić stabilność ułożenia toru kolejowego jest "wykopywany", a nasyp w tym miejscu ulega destrukcji. Na nic ostrzeżenia, barierki ...ludzie brną przez tory zerkając tylko podejrzliwie czy aby nie jestem SOKistą...

Koleje śląskie

Współczesne pociągi to cicha śmierć. W tym miejscu pociąg może jechać z dużą prędkością i wiele osób nie zdaje sobie sprawy jak łatwo zginąć na torach.

Pozdrawiam i zapraszam na kolejne relacje

 

23:20, srk76 , Pociągi
Link
piątek, 10 czerwca 2016

W relacji z budowy makiety wspomniałem o mojej próbie wykonania igliwia, które można by użyć w zamian za gotowe produkty firm modelarskich. Nie do końca jestem zadowolony z efektu ale ... po pierwsze koszt produkcji mały bo wykorzystałem pozostałości starej myjki kuchennej i małe ilości trawy elektrostatycznej "odkurzanej" z makiety przy jej budowie. Zamiast na drzewa można też użyć tak stworzonego igliwia do produkcji niskich krzewów lub niższych partii zieleni.

Igliwie lub listowie na makietę

Potrzebujemy:

  • stara gąbka, a raczej włóknina z jej części do tarcia
  • lakier matowy bezbarwny od biedy mocny do włosów
  • trawa elektrostatyczna 1mm w odpowiednich kolorach

 

Włókninę rozrywamy by stworzyła wrażenie gęstych gałązek. Zamiast włókniny z gąbek można kupić w sklepach motoryzacyjnych włókninę ścierną do polerowania lakieru. Można ją kupić w ciemnej zieleni lub brązie. Jest jej dużo więcej za niewielkie pieniądze.

igliwie lub listowie na siateczce

Włókninę nasączamy lakierem bezbarwnym. Lakier do włosów nie doprowadzi nas zapachem do szaleństwa jak to ma w zwyczaju robić modelarzom lakier samochodowy. Teoretycznie jest mniej trwały ale ... od dwóch lat moja pierwsza diorama zrobiona praktycznie na lakier do włosów ma się dobrze więc...odpowiedzcie sobie sami.

Igliwie lub listowie na makietę

Igliwie lub listowie na makietę

Nasączoną włókninę przesiewamy trawą elektrostatyczną z użyciem elektrosadzarki. Jeśli chcemy wykonać krzewy warto przesypać całość drobnymi listkami. Używam gotowych posypek firmy Polak lub przetartych w rękach przypraw suszonych. Tak przygotowane placki można delikatnie porozrywać lub ciąć nożyczkami.

Efekty na drucianych sosnach:

Igliwie lub listowie na makietę

...oraz delikatnie zgniecione w palcach, psiknięte lakierem i posypane listowiem Polaka jako krzewy pod betonowym płotem fabryki:

Igliwie lub listowie na makietę


13:27, srk76 , Technika
Link

Prace na makiecie ruszyły ponownie. Pojawił się nowy budynek, kilka mniejszych elementów infrastruktury. Zakończyłem prace nad asfaltową drogą, chodnikiem. Żmudne prace nad zielenią i mnóstwo zabawy w międzyczasie. ...ale po kolei:

Tak wygląda makieta (plus/minus) na dzień dzisiejszy w całości:

makieta kolejowa w skali h0

Kilka dni wcześniej trwały pracę nad wyrównaniem terenu pod asfaltową drogę i wykładanie  wspomnianego. Choć słowo wyklejanie było by lepsze bo asfalt to papier ścierny wodny o bardzo drobnej granulacji.

droga asfaltowa h0

droga asfaltowa h0

Okolice drogi i chodnika trzeba przesiać trawą elektrostatyczną:

trawa elektrostatyczna

...co nie co pierwszą trawę podrasować dłuższą i przesypać drobnym pyłem. Pomocny przy tym jest lakier bezbarwny. Dzięki temu tworzy się odpowiednie dla oka wrażenie naturalności  zaniedbanego trawnika. O aranżacji zieleni na makiecie można by pewnie ze dwie grube książki napisać. Jednak ja dopiero eksperymentuje z różnymi technikami. Na szczęście na naszym forum są mistrzowie na których można się wzorować. Jednego miałem okazję nawet poznać osobiście na wystawie makiet kolejowych w Sosnowcu. Warto brać udział w takich imprezach by móc podglądać na żywo prace tych co już na budowie makiet zęby zjedli.

trawa elektrostatyczna h0

Efekt mi się podoba ale jeszcze pewnie co nieco lakieru i trawy w te okolice trafi:

trawa elektrostatyczna

Brama wjazdowa na teren fabryki uzyskała odpowiedni wskaźnik kolejowy.

brama wjazdowa h0

Dalszy etap wyklejania asfaltu i praca nad terenem przed dworcem.

dworzec h0

Podczas układania kostki chodnikowej przygotowałem sobie miejsce na wiatę autobusowego przystanku. Wiatę wybuduję sam korzystając z pozostałości po jednym z budynków firmy Auhagen.

przystenek autobusowy h0

Całościowy rzut oka na makietę:

makieta pokojowa h0

...i budujemy dalej...

Trwają przygotowania terenu parkingu i miejsca gdzie stanie tzw dom kolejarza czyli budynek kierownika stacji kolejowej z garażem.

teren domu kolejarza

Podczas prac dzielnie mi towarzyszy Maciuś - psi miłośnik kolei :) Jak widzicie trwają też próby nad sosnami. Chciałem udoskonalić efekt zielonego poszycia sosen ale nie do końca jestem do efektu przekonany. W każdym bądź razie wysiana krótką trawą włóknina nadaje się do tworzenia zarośli, krzewów. Od biedy jako igliwie na sosnę czy modrzew też może trafić. Postaram się wrzucić szybki poradnik jego wykonania w kolejnym wpisie.

budowa makiety

Poniżej krzewy pod płotem fabryki uzyskane we wspomniany sposób.

krzewy h0

Dom kolejarza firmy Auhagen posiadał w zestawie kilka budynków gospodarczych. Garaż blaszany i składzik trafiły w okolice pola.

pole kartoflane h0

Wspomniany dom kolejarza. Poprawiony jeszcze będzie komin, schody i podmurówka. Musze też zamaskować łączenie dachu z jego drewnianym elementem. Sam budynek trzeba jeszcze wyposażyć z firanki. Mam też w dalszych planach pobawienie się w wypełnianie wnętrz budynków. Również w ich oświetlenie. Nie jest to jednak priorytet na tej makiecie.

dom kolejarza h0

Teren pod dom kolejarza został przygotowany podobnie jak pod wieżę i nawęglanie. Teren parkingu został wyłożony trylinką i wstępnie zazieleniony. Powstała też ścieżka w kierunku zespołu obsługi parowozów.

dom kolejarza h0

Trylinką został też wyłożony podjazd od strony magazynu dworcowego i wykonane zardzewiałe koła w okolicy starego wagonu.

trylinka h0

...no ale przede wszystkim jeździmy sobie po naszej powstającej powoli makiecie:

makieta pokojowa h0

pozdrawiam i zapraszam na kolejne relacje. Warto sobie założyć newsletter by nie przegapić nowego wpisu.

08:11, srk76 , Makieta
Link
poniedziałek, 06 czerwca 2016

Wiosna. Piękne soczyste kolory. Specyficzny zapach kolejowych podkładów. Stukot przejeżdżających lokomotyw. Różnorodność pociągów i składów towarowych. Przeszywający uszy sygnał Rp1 "Baczność". To linia kolejowa nr. 1

EN57-1010 i linia kolejowa numer 1 na odcinku Dąbrowa Górnicza Gołonóg w pełnej okazałości.

Koleje śląskie

W tym samym miejscu  tylko z innej pozycji EN57-909 pędzący z Częstochowy do Gliwic

Koleje ślaskie

TLK "Bolko" z lokomotywą EP07-1059. Lokomotywy EP07 to modyfikacje lokomotyw EU07. Prezentowana lokomotywa do ex. EU07-373. W lokomotywach zmieniano silniki i przełożenia by dostosować je przede wszystkim do ruchu pasażerskiego.

TLK

ED161-004 jako pociągi InterCity "Walenty Roździeński" na tle Dąbrowy Górniczej w przepięknej zieleni.

PKP IC

ET22 zwany "byczkiem" majestatycznie przejechał przez moje stanowisko z węglarkami.

PKP Cargo

Ekspres Intercity Premium czyli legendarne choć oklepane na linii kolejowej nr1 Pendolino na zautomatyzowanym przejeździe kolejowym ucieka przed nawałnicą.

EIP PKP

Przeniesiemy się jeszcze na teren posterunku zdawczo odbiorczego Elektrowni Łagisza. Zachód słońca, zabytkowy kran wodny, manewrująca lokomotywa spalinowa...nie wiem jak Was ale mnie takie widoki wzruszają. Ciekaw jestem historii widocznego na zdjęciu kranu wodnego. Ruch pasażerski pobliskiej zlikwidowanej już stacji Będzin Łagisza obsługiwany był parowozami ale co kran robi na terenie elektrowni? W okresie drugiej wojny światowej na Łagiszy znajdował się podobóz niemieckiego obozu zagłady Auschwitz. Więźniowie budowali tu elektrownię mającą obsługiwać Rzeszę w prąd. Może kran to pozostałość po tamtych czasach...

PKP Cargo

Lokomotywa ST44-R008 należąca do CTL Logistic tuż przed wieczornym rozruchem.

CTL Logistic

Przeniesiemy się na chwilę w nowe miejsce, które eksploruję od jakiegoś czasu. Linia 62. Teren byłego dworca Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce i odpoczywająca przed dalszą jazdą czeska Skoda 31E w służbie Lotos Kolej z wagonami do przewozu wapna. ...i pomyśleć, że jeszcze kilka lat temu była to tętniąca życiem kolejowym duża stacja. Po latach świetności pozostało już tylko kilka zarośniętych bocznic i działająca lokomotywownia spółki PKP Energetyka

Lotos Kolej

Zabytkowy budynek dworca z 1885 roku bliźniaczo podobny do dworca z Gołonoga został zniszczony pożarem i w końcu rozebrany.  Nigdy nie zrozumiem niechęci dąbrowian do zadbania o swoją bogatą historię. Dworce w Dąbrowie Górniczej to kawał historii polskiego kolejnictwa. W Strzemieszycach krzyżowały się dwie ważnie linie - kolej iwangorodzka i wiedeńska. Szkoda, że miasto nie próbuje zadbać o rozpadające się symbole przemysłowej historii tego regionu. Bez nich Dąbrowa Górnicza jest tylko sypialnią Huty Katowice i zbędnym dodatkiem do błędowskiej pustyni.

Strzemieszyce

zdjęcie za wikipedią autor nieznany

Tym trochę smutnym akcentem kończymy dzisiejszą relację. Na koniec zdjęcie nowoczesnego Impulsa na tle włoskich kontenerów. Pozdrawiam i zapraszam niedługo na relację z budowy makiety. Już coraz bliżej finału.

Koleje śląskie

08:45, srk76 , Pociągi
Link
środa, 25 maja 2016

Prace na makiecie na razie kosmetyczne. czekamy na materiały i kolejne budynki. Wiosna, a ostatnio wręcz lato wygania mnie na tory kolejowe. Szukam nowych miejscówek i poluję na niecodzienne pociągi. Przy okazji obcuję z przyrodą, jej niesamowitym pięknem o różnych porach dnia. Na początek klimat z kolejowej linii nr. 183, z której korzystają spalinowe lokomotywy wiozące węgiel do elektrowni Łagisza.

Most na Przemszy o poranku:

wschód słońca nad Przemszą

...i punkt zdawczo odbiorczy o zachodzie słońca. Na zdjęciu widzimy dwie lokomotywy spalinowe zatrudnione w elektrowni, zabytkowy kran wodny i zestaw wagonów do przewozu pyłów elektrownianych.

punkt zdawczo odbiorczy

Jak już jesteś my na Łagiszy to kilka zdjęć ciężko pracujących lokomotyw spalinowych. Na początek należąca do CTL Logistic lokomotywa 311D-008 z zestawem węglarek.

CTL Logistic

Kolejna to SM42-798 w służbie PKP Cargo manewrująca na posterunku Łagisza Elektrownia.  W tle "rumun" należący do CTLu ale niestety nie mam jego dobrego zdjęcia.

PKP Cargo

Spracowana lokomotywa TEM2-269 zwana Tamarą:

CTL Logistic

...i na koniec ST44-1241 grzejąca się w zachodzącym już słońcu w towarzystwie węglarek.

PKP Cargo

Przenosimy się na linię kolejową nr. 1 gdzie w końcu udało mi się upolować ekspres Moskwa-Nicea. 11 rosyjskich wagonów najwyższej klasy plus polski WARS doczepiany w Warszawie ciągnięta w Polsce przez lokomotywę EP09. Trzy dni podróży przez praktycznie całą Europę za kosmiczne pieniądze. Przejazd z Polski kosztowałby około 1000 Euro, a to tylko połowa drogi...

Pozostają fotografie:

Moskwa-Nicea

...i drugi międzynarodowy skład EIC "Porta Morawica" - czeskie wagony z polską lokomotywą EP09.

EIC

Następne zdjęcie przedstawia lokomotywę EU44-008 z dwoma pociągami. Jeden skład to węgierskie wagony pociągu EIC "Varsowia", a drugi to doczepiane w Warszawie rosyjskie wagony składu Moskwa-Sofia. Bardzo ładny zestaw moim skromnym zdaniem.

EIC

Czas na  przedstawicieli Kolei śląskich. Nowoczesny Impuls 35WE-007...

Koleje śląskie

...mój ulubiony Elf 27WEb-006:

Koleje śląskie

...i klasyczny "kibelek" EN57-695 w podwójnym zaprzęgu.

Koleje śląskie

Na koniec relacji chluba PESY, nowoczesny polski EZT zwany Dart czyli ED161-020 jako IC "Walenty Roździeński"

PKP Intercity

02:18, srk76 , Pociągi
Link
piątek, 22 kwietnia 2016

Wiosna coraz częściej wygania mnie na tory. Poszukuję nowych miejscówek szczególnie na liniach bez elektrycznej trakcji. Linia kolejowa 183, której częścią jest łącznik i posterunek zdawczo odbiorczy elektrowni Łagisza to atrakcyjne miejsce do fotografowania moich ulubionych lokomotyw spalinowych. Taki oto klimacik udało mi się sfotografować podczas rekonesansu na w/w linii.

linia kolejowa 183

Na zdjęciu jest widoczna tarcza ostrzegawcza nieruchoma pokazująca sygnał D0. Ostrzega ona iż na drodze hamowania znajduje się semafor wjazdowy nieczynnej już stacji Będzin Łagisza. To tam następuje zmiana czoła pociągu towarowego, który następnie jest wprowadzany na teren punktu zdawczo-odbiorczego elektrowni. Piękne miejsce o tej porze roku. Wielka śląsko-dąbrowska aglomeracja znika gdzieś w lesie, a słychać tylko śpiew ptaków. Kilka kilometrów dalej tętni życiem śląsko-dąbrowski przemysł, a tu jakby inny świat. To niewątpliwe plusy mojego fotograficznego hobby.

DB Schenker

Jedna z bardziej nietypowych lokomotyw na naszych torach. Brytyjskie lokomotywy mocno się różnią stylistyką od lokomotyw polskich lub radzieckich. Lokomotywa odbiera cysterny z olejem.

DB Schenker

Pokazywana już przeze mnie modyfikacja radzieckich lokomotyw przywiezionych prawdopodobnie z jeszcze enerdowskich Niemiec. Modyfikacja ciekawa i nietypowa. Mam dziwny sentyment do tzw. robogagarów.

PKP Cargo

Spracowana "stonka" należąca do PKP Cargo. Wygląda już tak jakby wołała: zabierzcie mnie do ZNTK (Zakład Naprawczy Taboru Kolejowego). Mały lifiting nadwozia by jej się w z zasadzie przydał :)

Na kolejnym zdjęciu natomiast zmodyfikowana wersja SM42 tzw. "turbostonka" o numerze 1256 ze sporym zestawem węglarek.

PKP Cargo

Posterunek zdawczo odbiorczy odwiedzają także lokomotywy firmy CTL Logistic, których malowania są najładniejsze spośród polskich operatorów. "Tamara" TEM2 w tym malowaniu byłaby mile widziana na mojej makiecie. Choćby gościnnie.

CTL Logistic

 Obok niej stoi również Tamara czyli lokomotywa TEM2-263 należąca do PKP Cargo Service chociaż malowanie jej zostało z firmy Mega-Met. Lokomotywy TEM2 mają ciekawą historię pochodzenia. Konstrukcja tej produkowanej w Związku Radzieckim lokomotywy opiera się na projektach amerykańskiej lokomotywy ALCO RSD-1, które w ramach pomocy rząd Stanów Zjednoczonych wysyłał do ZSRR pomagając w ten sposób sojusznikowi w wojnie z hitlerowskim agresorem. Lokomotywy tak się Rosjanom spodobały, że zaczęto  produkować swoje opierając się na amerykańskich odpowiednikach.

Jeszcze jedna lokomotywa tego typu:

PKP Cargo Service

TEM2-224 należąca do PKP Cargo Servise. Nowe malowanie tej spółki bardzo mi się podoba. Jednak są sprzeczne informacje w Sieci czy już zostanie na stałe czy tylko kilka lokomotyw będzie cieszyć moje oko pięknym połączeniem szarości i soczystej wiśni.

Jeszcze jedno zdjęcie lokomotywy CTLu. ST44-R008:

CTL Logistic

 Przenieśmy się na linię nr.1 gdzie spotkać możemy takie oto składy i lokomotywy:

Koleje śląskie

27WEb-005 w służbie Kolei śląskich właśnie minął semafory wjazdowe stacji Dąbrowa Górnicza.

Koleje śląskie

Impuls 35WE-007 (chyba najdłuższy EZT na tej linii) niedawno minął semafory wyjazdowe stacji Dąbrowa Górnicza.

PKP IC

Pierwszy Flirt Stadlera ED160 jako IC "Hutnik" opuszcza Dąbrowę Górniczą.

PKP IC

ED161-009 jako IC "Walenty Roździeński" w drodze z Lublina mija Gołonóg.

Koleje śląskie

...modyfikowany EN57-892 czyli "turbokibelek" w służbie Kolei śląskich na przejeździe kolejowym w Gołonogu.

Na koniec jeszcze jeden klimacik z Łagiszy. Nocne zdjęcie punktu zdawczo-odbiorczego. Jak się dobrze przyjrzeć to można zobaczyć na nim "ducha". Według ochrony tego miejsca to złodziejaszek węgla przyszedł na zwiady by po chwili zniknąć w zaroślach. Pewnie jeszcze raz się w nocy nad ranem pojawił w wiadomym celu.

posterunek zdawczo odbiorczy

Do zobaczenia w kolejnej relacji z torów Śląska i Zagłębia.

16:03, srk76
Link
 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 6